Cum se fac prezentările

CUM SE FAC PREZENTĂRILE ÎN CADRUL UNEI RECEPȚII

În codul bunelor maniere, “savoir-vivre”, modul de comportare este mereu același și urmărește trei reguli bine definite.

  • Respectul pentru vârsta;
  • Respectul fată de femei;
  • Respectul fată de fetele bisericești;

Între un bărbat și o femeie, femeia este aceea căreia i se acorda prioritate.

Fetele bisericești sunt persoanele cele mai înalte în “grad”. Dacă avei ca invitat un preot, o fată bisericească o sa fie așezată întotdeauna la dreapta stăpânei casei.  Este persoana cea mai onorată. Este servit primul, înaintea doamnelor.

În ceea ce privește prezentările, regulile sunt următoarele: sunt prezentați bărbații femeilor, tinerii celor mai în vârstă, persoanele mai puțin importante în ierarhia socială, administrativă sau militară  celor mai importante sau mai înalte în grad.

Aceste reguli prevăd și mici excepții care țin de bunul simt:

  • Sunt rostite întotdeauna numele invitaților bărbați, atunci când sunt prezentați doamnelor și nu invers. (Ex: “Doamna Dumitrescu vă rog să îmi permiteți sa vi-l prezint pe Domnul Rădulescu.”).
  • În situația în care invitatul bărbat este o persoană foarte în vârstă  sau foarte importantă în ierarhia socială, sau o persoană celebră, se procedează invers
  • Este prezentată întotdeauna persoana mai tânără persoanei mai în vârstă, sau persoana mai modestă  în ierarhia socială persoanei mai importante.
  • Persoana mai în vârstă sau mai importantă pe scara socială, este cea care trebuie să  întindă prima mâna, persoanei care îi este prezentată.
  • O doamnă care are mai mult de 25 de ani nu se ridică în picioare atunci când este prezentată unui bărbat, decât dacă domnul cu pricina este cineva foarte important, foarte în vârstă sau o fata bisericească.
  • Un bărbat se ridică întotdeauna în fata unei femei singure sau în fața unui cuplu.
  • Dacă întâlniți un preot, o fată bisericească, indiferent de “grad”, trebuie să vă prezentați primul.
  • Dacă gazda nu este alături sau nu este disponibilă pentru a vă prezenta ansamblului de invitați, trebuie să vă prezentați singuri, articulând foarte distinct numele și prenumele dumneavoastră.

Se pleacă de la principiul ca dacă ați fost invitați cu toții la aceeași recepție, sub același acoperiș, aveți ceva în comun și deci este normal să vă  prezentați.

Dacă este vorba de o recepție cu caracter profesional și vă prezentați singur, trebuie să vă anunțați și funcția sau gradul.

În situația în care este o altă persoană care face prezentările, sau la recepțiile oficiale trebuie să vă fie precizat titlul, gradul și funcția publică.

Este extrem de important, când prezentați pe cineva, să fiți atenți, să pronunțați corect numele și prenumele persoanei. Este interesant să putem situa în viața socială persoanele întâlnite ocazional. Una dintre cele mai neplăcute situații, intervine când sunt încurcate  numele persoanelor prezentate.

Când vă prezentați sau când sunteți prezentați, trebuie să priviți interlocutorul respectiv în față, fără insistentă, dar de o maniera deschisă și sinceră.

5 Comments Add yours

  1. Mihai Negoescu spune:

    Mare nevoie avem azi de bunele maniere pierdute
    Felicitări Dna Anescot pentru minunata prezentare

  2. Monica Anescot spune:

    Multumesc mult tie si marelui “suporter afectiv,”Baronul”.

  3. Monica Anescot spune:

    Citeste si dà mai departe

  4. Elena Barbu spune:

    Ma bucur ca ati ales acest domeniu atat de neglijat astazi. Tot blogul este interesant si util. Felicitari!

  5. Monica Anescot spune:

    Multumesc mult cà v-ati luat câteva minute din timpul atât de pretios astàzi, sà cititi însemnàrile mele.
    Sper sà và intereseze în continuare si sà îmi dati eventual, idei despre ce ati dori sà cititi în domeniu. Cu drag Monica

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *