CINA SAU DINEUL

CINA SAU DINEUL

Dineul, cina sau masa de seară  reprezintă primirea prin excelență, „buchetul” artei de a primi. Invitații nu sunt grăbiți și nu au alt program după terminarea mesei de seară. Cina sau dineul, poate îmbrăca mai multe forme: pe nepregătite  între prieteni, „en tête à tête”, între prieteni fără ceremonie, formală (sărbători, aniversări, etc.), mondenă, etc. De orice formă o să fie cina, gazda trebuie să îi acorde o mare atenție. Spre deosebire de celelalte reuniuni cina este aparent banală, dar există o intenție clară de a da o dimensiune particulară evenimentului. Cina implică întotdeauna un ritual aproape imperceptibil între prieteni, dar foarte clar afirmat în timpul marilor recepții mondene. Atenție! „ritual” nu înseamnă nici rigiditate, nici prețiozitate, ci doar respectarea cu simplitate și naturalețe a anumitor reguli.

Invitațiile sunt făcute în funcție de eveniment, prin telefon sau pentru evenimente importante, botez, logodnă, nuntă, etc., prin curier. Pentru o cină formală, invitațiile se fac deasemenea cu un carton de invitație. Cartonul trebuie să fie de bună calitate și cât mai sobru. Un dineu, este înainte de toate o „atmosferă”. De aici decurge și importanta invitaților. Este preferabil să invitați persoane care se cunosc și se înțeleg între ele. Gazda, trebuie să fie cât mai disponibilă posibil și atentă la tot ce se întâmplă în jur.  În cursul cinei, gazda se asigură că invitații nu duc lipsă de nimic, iar discuțiile între aceștia se desfășoară cu serenitate.

Prima politețe, dacă sunteți invitați, este să ajungeți la timp. Ținuta trebuie să fie îngrijită, sobră și impecabilă. Doamnele îmbrăcate simplu, dar curat și îngrijit. Machiajul este discret, părul  spălat și coafat cu grijă, iar parfumul să nu fie agresiv. (Un parfum prea dulce, în timpul mesei, poate provoca senzația de greată). Domnii din respect pentru gazdă, trebuie și ei să fie îngrijiți, cu unghiile îngrijite și curate, proaspăt bărbieriți, cu pantofii lustruiți, chiar dacă invitația este făcută ”la țară”. Nu mergeți în vizită cu aceeași pantofi cu care ați fost în grădină, v-ați spălat mașina sau ați curățat curtea. În plus aveți grijă ca șosetele să fie curate, lungi și de culoare închisă (preferați negru, bleumarin, maron sau bej ) În nici un caz nu vă prezentați la o masă de cină cu șosete albe. Șosetele albe sunt admise doar pe terenurile de sport sau pe malul mării cu pantaloni de pânză.  Nu vă prezentați nici cu sandale și mai ales cu șosete și sandale chiar dacă este vară și cald.

Pentru un Dineu este preferabil să invităm până la 12 persoane. Totul depinde însă de locul și de personalul de care dispuneți. Pentru mai mult de 12 persoane, avem absolută nevoie de cineva care să ne ajute și este preferabil să prevedem cel putin 2 mese. Indiferent de importanța pe care o dați evenimentului, farfuriile și tacâmurile sunt așezate la fel. O farfurie plată de 26-28 cm, în care o să fie servit felul principal, iar deasupra o farfurie pentru antreuri. Tacâmurile sunt așezate cu vârful în jos (à la francaise), sau cu vârful în sus (à l’anglaise). Paharele sunt așezate în fața farfuriilor, de la stânga la dreapta. Primul este paharul mare pentru apă, iar în dreapta acestuia, paharul pentru vin. Dacă serviți două feluri de vin, ordinea va fi : paharul de apă, paharul de vin roșu și paharul de vin alb. Șervetele sunt pliate în dreptunghi simplu și așezate în partea  stângă, alături de furculiță. Dacă le pliați într-o altă formă, aceasta trebuie să fie cât mai simplă. Pentru desert, farfuriile speciale, sunt prezentate cu tacâmurile pentru desert (furculița și cuțitul] așezate cruciș. Lingurița este necesară, doar dacă desertul are o textură fluidă sau un sos. Aveți dreptate, nimic nu este foarte simplu. Fiți siguri însă, că totul se învață foarte repede.

Dacă vreți să organizați un eveniment important cu multi invitați (nuntă, botez, etc.), trebuie să prevedeți asta cu 4-6 săptămâni înainte. Pentru astfel de recepții, la ora actuală, este important să țineți cont de mai multi factori : vacanțele școlare, constrângerile religioase ale invitaților : Paste, Crăciun pentru creștini, Sabbath sau Yom Kippour pentru evrei sau Ramadan pentru musulmani. Pentru un Dineu chic, cu mai multe pretenții, invitațiile sunt făcute prin telefon cu o săptămână sau 10 zile înainte de data prevăzută. Odată ce ați anunțat telefonic pe toată lumea și ați avut confirmările invitaților, puteți reconfirma data și ora, scrise pe o hârtie cartonată (de talia unei cărți poștale) sau pe o carte de vizită. Întotdeauna trebuie să scrieți de mână, în colțul din dreapta sus PM – „pour memoire” (pentru a vă aminti). Invitațiile pentru o cină deosebită – revelion, aniversare, mutatul în casă nouă, etc.  pot fi făcute și prin e-mail sau WhatsApp, dar nu prin SMS (texto). (Nu vorbim aici despre invitațiile pentru nuntă , botez, etc.)

Pentru un Dineu formal este obligatoriu să  precizați, ținuta vestimentară dorită: costum închis sau smoking pentru bărbați și rochie de cocktail sau rochie lungă pentru doamne. Stăpâna casei trebuie să poarte o ținută discretă pentru a nu eclipsa invitatele.

În ceea ce privește masa, ea trebuie să fie cât mai frumos aranjată. Pentru o cină formală, cele mai elegante rămân fețele de masă și șervetele albe din damasc. (Vedeți articolul : Aranjarea mesei, pe blogul meu. www.confidentegastronomice…. . Când invitați personalități marcante, o mare grijă trebuie acordată alcătuirii meniului. Dacă nu este un dineu cu „temă”, este preferabil să vă îndreptați spre mâncăruri clasice. Planul de masă trebuie făcut cu mare grijă și cu un respect al ierarhiei.

Odată cu terminarea mesei, gazda se ridică prima și își poftește invitații în salon, unde le va oferi cafea, alcool, ceai, etc..

Nu uitați că Nu se spune”Poftă bună” și nici „Sănătate„. În ultimii 40 de ani, se insistă asupra faptului că la masă, sunt evitate cuvintele care fac referire la sistemul digestiv. Înainte de a începe să mâncați, nu se spune nimic. Dacă este o ocazie specială, puteți să ridicați paharul și să lansați un toast, ceva de genul : „Ridic paharul în sănătatea domului Popescu….”, sau „în sănătatea …..cuiva”, sau ” pentru succesul la examene…” sau „pentru bunele rezultate ale intreprinderii….”, etc. Se ridică doar paharul, se „mimează” ciocnirea, dar este preferabil să nu „loviți” paharele unele de altele.

Semnalul de plecare este dat în momentul în care vă sunt propuse ”răcoritoarele”, apa sucuri, etc.

Nu uitați că este elegant să trimiteți florile înainte sau după recepție iar mulțumirile trebuiesc făcute în primele 48 de ore, chiar și între prieteni.

Toate astea țin și ele de inevitabilul și inconturnabilul, „Savoir-vivre”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *