Simplificând lucrurile, am putea spune că termenul “an” vine de fapt de la “anneau”, adică inel. Într-o credință veche, cele 12 constelații ale anului zodiacal erau legate unele de altele în formă de “inel” în jurul Pământului. Anul Nou reprezintă așadar continuitatea timpului și a vieții de care trebuie să ne bucurăm cu toții.
Recepția sau petrecerea de Anul Nou este o serbare, în timpul căreia aproape totul este permis… în afară de improvizații, de proastă calitate. Casa trebuie să arate cât mai frumos, camerele și saloanele curate și decorate cu ghirlande luminoase. Cât mai multe lumini și lumânări aprinse și, bineînțeles, nelipsitele ramuri de vâsc, sub care există tradiția ca toată lumea sa se îmbrățișeze.
În funcție de numărul de invitați se poate opta pentru un bufet sau pentru o “masă așezată”. De asemenea, vă puteți decide dacă vă ocupați singuri de organizare, sau puteți opta pentru o participare colectivă. Toate persoanele invitate aduc câte ceva.
În situația în care decideți ca toți musafirii să “participe financiar” la petrecere, iar gazda, să se ocupe de tot, trebuie să fixați un buget pentru fiecare persoană, și o dată la care fiecare participant prezintă plicul cu banii necesari. Bineînțeles cu câtva timp înainte de petrecere și fără să aștepte să fie solicitați.
Avantajul acestui sistem “cu contribuție” constă în existența unei armonii în tot, dat fiind că una sau două persoane se ocupă de tot programul. Dezavantajul pentru cei care primesc invitații, este volumul mare de muncă dinaintea petrecerii. De la decorarea casei, aranjarea mesei sau a bufetului, până la pregătirea cafelelor, a ceaiului și desigur, curățenia de după, totul intră în sarcina gazdei.
Dacă vă hotărâți pentru un bufet cu o “participarea materială concretă” gazda îi poate cere fiecărei familii participante să aducă un platou cu mâncare, foietaje, prăjituri, băuturi, etc. În principiu, gazda se ocupă de prepararea felurilor principale. Dacă hotărâți ca fiecare să participe la organizare, este absolut obligatoriu să stabiliți un meniu de comun acord și să hotărâți ce sarcini revin fiecăruia.
Dezavantajul acestui sistem constă în eventuala diferență de preparare sau de cost, între anumite feluri de mâncare și băutură.
Servirea la masă, dacă este posibil, ar fi bine să fie asigurată de persoane care nu iau parte la petrecere. Masa trebuie aranjată cât mai elegant. Este momentul să vă etalați cele mai frumoase fețe de masă din damasc, in, bumbac brodat, etc., farfuriile din porțelanul cel mai fin, argintărie și cristale. Mijlocul mesei trebuie decorat cu un aranjament floral de circumstanță, rotund sau lung, dar în niciun caz înalt.
Cu această ocazie doamnele se îmbracă cu rochii elegante lungi sau scurte, din materiale de bună calitate, iar domnii cu un costum închis sau smoching. Invitațiile sunt făcute pentru orele 21;30 sau 22. Bineînțeles că o să vă așezați la masă cu o oră mai târziu, dar la miezul nopții veți fi în plină petrecere, cum se cuvine. Tradiția vrea să aveți grijă, ca la miezul nopții, toate paharele să fie pline.
Toate regulile de politețe și de “savoir–vivre” trebuiesc respectate. Pentru această recepție, un mic cadou de valoare simbolică, oferit de către gazdă, poate fi plasat în șervetul sau farfuria fiecărui invitat.
Un astfel de gest aduce o notă de rafinament suplimentar.